Analyse

Velgherstel begint met goed rondrekenen

(Foto: Shutterstock)

Velgherstel doet een ondernemer er niet zomaar bij. Specialisatie is noodzakelijk en dat komt met forse investeringen. Bij Van Mossel zien ze er brood in, de hoge opstartkosten ten spijt.

Velgherstel ontwikkelt zich en blijft zich ontwikkelen. Dat stelt ondernemers voor de keuze: ga ik specialiseren in velgherstel of niet? Hoewel schade-ondernemers een verdienmodel zien in velgreparatie, zorgen de grote investeringen voor twijfel.

Specialiseren en investeren is noodzakelijk, dat stelt Ad van Diepenbeek, directeur Schade bij Van Mossel, dat recentelijk investeerde in een remarketingvestiging, waar ook veel auto’s (veelal uit de lease) komen die velgherstel nodig hebben. “Die auto’s hebben steeds vaker ook nieuwe toepassingen zoals diamond cut-velgen. Zo’n velg heeft een aluminium afwerking waardoor deze esthetischer en aantrekkelijker oogt. Als die velgen beschadigd zijn, kun je ze niet zomaar bij een schadebedrijf laten bijspuiten. Ze moeten professioneel nieuw gemaakt worden”.

Bij traditionele wielen worden velgen bij schade eerst geschuurd, waarna ze een nieuwe grondlak krijgen. Daarna krijgt de velg een nieuwe kleur. Het herstel van diamond cut-velgen is een specialisme, vertelt Van Diepenbeek. Het vergt kennis, vaardigheden en equipment zoals een freesbank. “Zo kunnen we ze conform OEM-standaard repareren. Velgherstel is geen markt waar je zomaar in stapt. Wij hebben voldoende eigen omzet om OEM-velgherstel met onze dealerbedrijven en onze remarketingafdeling op te pakken. Het vereist niet alleen een aanzienlijke financiële investering, maar ook specialisatie. Er zijn in Nederland nu drie à vier bedrijven die velgherstel op deze schaal doen”, zegt Van Diepenbeek. Naast logistieke uitdagingen is het ook duurder geworden om velgherstel te doen. “Kijk naar de investeringen in technologie, zoals draaibanken. Het correct instellen daarvan vergt vakmanschap en precisie, dat is vaak het moeilijkste aspect van het herstelproces,” legt Van Diepenbeek uit.

Uitdagingen

Volgens Van Diepenbeek is een belangrijke uitdaging bij velgherstel de doorlooptijd. “Klanten willen hun velgen snel gerepareerd terugkrijgen, het liefst tegen zo laag mogelijke kosten, maar ook zo eenvoudig mogelijk. De logistiek van het ophalen en bezorgen is echter complex en kostbaar. Het herstel kan soms binnen een dag als een klant het vervoer zelf regelt. Van Mossel herstelt 30 tot 35 velgen per dag. Om op dit volume te draaien, is een investering van ongeveer 600 duizend euro nodig. Als je het erbij doet, wordt het lastig om de kwaliteit te waarborgen. Je moet kiezen voor velgherstel als je core business, anders mis je de focus die nodig is om echt succesvol te zijn.”

Meer weten over velgherstel? Lees dan de volledige analyse op Automotive Online. In dit verhaal vertelt Van Diepenbeek zijn verwachtingen voor de toekomst. Ook Junior Roks van Junior Wheels komt aan het woord.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.