Velgenverkoop daalt, herstelmarkt groeit

(Foto: Alcar)

De verkoop van wielen in de aftermarket loopt terug. Dat komt onder andere door de verdrukking van de winterband en OEM’s die zelf de touwtjes in handen nemen. Om bij te blijven moet de wielenbranche innovatief en onderscheidend blijven, ziet Jeroen de Kruif, managing director bij Alcar Benelux. Normaal gesproken haalt de velgenproducent 6570 procent van de afzet in de winterperiode, doordat mensen winterbanden aanschaffen en daarmee meer velgen.

In theorie kunnen de zomerbanden losgehaald worden van de velg om op dezelfde velg een winterband te zetten, maar dat proces wil je niet elk jaar doorlopen. Vandaar dat mensen bij de aanschaf van een winterband meteen ook een nieuw wiel kopen.” Door de mildere winters kopen minder mensen winterbanden en daardoor vermindert de verkoop van velgen. Ook kiezen automobilisten steeds vaker voor de vierseizoenenband, zo blijkt uit de bandenmonitor van KwikFit

Prijstechnisch interessant

Voor de automobilist die weinig kilometers aflegt is die band prijstechnisch interessant, maar voor de verkoop van velgen is het slecht. De verminderde verkoop van winterbanden hangt ook samen met de slechtere economische tijden, denkt De Kruif. “De consument houdt de hand op de knip, maar ik verwacht wel weer dat het gaat aantrekken. De vierseizoenenband zal de winterband nooit helemaal wegdrukken omdat de winterband gewoon een betere band is.”

Alcar verdient niet alleen geld met de verkoop van wielen ten behoeve van winterbanden, ook verkoopt het lichtmetalen velgen die de auto verfraaien. Maar ook dat verdienmodel staat onder druk. “OEM’s zetten steeds vaker in op lichtmetaal, waardoor een deel van de markt voor ons verdwijnt.”

Velgherstel groeit

Waar de business moeilijk gaat voor verkopers van wielen, zien de ondernemers in het velgherstel het aantal klanten juist toenemen. Meer lichtmetalen velgen betekent meer werk. Volgens Henry van Eenbergen, eigenaar van velgherstelzaak De Velgendokter, konden stalen velgen veel meer hebben. “Lichtmetalen velgen slijten sneller, en bovendien rijden mensen sneller schade.” Volgens Van Eenbergen komen er genoeg Tesla’s en Audi E-Tron’s in zijn zaak die velgenherstel nodig hebben. Hij gelooft dat dit komt doordat mensen bij het parkeren blindelings op camera’s vertrouwen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Autoschadeportaal