‘Solera: stel technische data Chinese merken snel beschikbaar’

(Foto: Shutterstock)

De snelle opkomst van Chinese automerken maakt het noodzakelijk technische data zoals reparatiehandleidingen, informatie over en prijzen van onderdelen en de herstel- en servicetijden tijdig en ook in voldoende omvang en kwaliteit op een zo hoog mogelijk niveau aan de branche ter beschikking te stellen. 

Dat stelde Norbert Meyer, business develop manager bij Solera Audatax Autoonline tijdens een bijeenkomst voor vertegenwoordigers uit de Duitse schadebranche en verzekeringswereld in Düsseldorf waarvan schaden.news verslag doet. “BYD, SAIC met het merk MG, Nio of Geely ontwikkelen zich in korte tijd zeer sterk. Dat vereist van Solera de hoogste inzet om realistische arbeidstijdwaarden in de calculatiesystemen beschikbaar te stellen”, zegt Meyer. Volgens de Solera-vertegenwoordigers hebben de ervaringen met Tesla aangetoond hoeveel moeite zo’n proces kan kosten. “Men moet met vastberadenheid uiteindelijk oplossing bereiken waar iedereen tevreden mee is.”

Erik Jahn, bestuurslid bij Audatax Autoonline, stelde verder te verwachten dat de schadekosten zich dit jaar zullen stabiliseren. “Niemand had er in het voorafgaande jaar op gerekend dat die toch al hoge reparatiekosten nog eens dramatisch konden stijgen.” Vergeleken met begin 2020, vóór de corona-crisis, zijn die kosten met 120 tot bijna 150 procent toegenomen. “We zien dit jaar een stabilisatie op dat hoge niveau. Een zekere prognose is echter vanwege de wereldwijde onzekerheden en de dynamische marktontwikkeling nauwelijks mogelijk.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie Autoschadeportaal