Hagelschade

Noodweer in Limburg: ‘hagelscanner toont meerwaarde bij ABS Beckers & Bartels’

(Foto: Schadegarant & Glasgarant)

Nog geen 24 uur nadat de provincie Limburg werd overvallen door code oranje en langdurige hagelbuien kreeg ABS Beckers & Bartels in Kerkrade een nieuwe Teameyes-hagelscanner van Schadegarant. ASP nam contact op met het schadebedrijf om de (meer)waarde van het apparaat te toetsen.

Schadegarant schreef eerder deze week op Linkedin dat het bedrijf woensdag 14 augustus, daags na het noodweer in Limburg, zijn hagelcalamiteitenplan activeerde en een hagelscancentrum (HSC) opzette bij schadebedrijf ABS Beckers & Bartels in Kerkrade. Met deze nieuwe scanner van Teamwise kunnen gebruikers snel meerdere auto’s controleren op hagelschade, zo meldde het bedrijf eerder deze zomer bij de presentatie.

Eigenaar Robert Beckers van schadebedrijf ABS Beckers & Bartels kijkt tegenover ASP terug op de afgelopen week. Volgens hem heeft de nieuwe scanner zijn meerwaarde ‘onmiskenbaar’ bewezen. “Je hebt binnen vijf minuten een exacte scan. Dat is een precies overzicht van alle deukjes in de auto. Voorheen moest je letterlijk ieder deukje tellen. En dat lukt nooit helemaal precies. Vaak werd er dan maar een gedeelte van een onderdeel goed gedaan. Nu hebben we een precieze meting van de grootte en de doorsnee van de schade.”

“Het zijn vooral veel kleine deukjes die we deze week, na de hagelstorm, voorbij zagen komen,” vervolgt Beckers. “Mensen ontdekken de schades nu pas en melden het na constatering gelijk bij hun verzekeraars en/of tussenpersonen.” Volgens Beckers zijn er tot nu toe zo’n tweehonderd auto’s binnengekomen. “Door de drukte zijn er collega-bedrijven die door de bomen het bos niet meer zien, en auto’s nu naar ons sturen om schade snel te scannen.”

Volgens Beckers verkort het apparaat de wachttijd voor verzekerden van Schadegarant en Nh1816. Zo ontvangen verzekeraars een schaderapport waarmee zij schades tijdig kunnen beoordelen.

Overeenkomst

Dat Schadegarant in actie komt bij een vestiging van ABS komt omdat Schadegarant en Teamwise (bedrijf achter Teameyes) een overeenkomst hebben met ABS, zo  vertelt een woordvoerder van Teamwise aan ASP.

“Zodra het hagelt, komt Schadegarant langs met Teameyes-hagelscanner. Op het moment dat conventioneel werk erbij komt te kijken (spuiten en hevige reparaties, red.), mag ABS het oplossen. Zodra schade zonder spuiten geconstateerd wordt, repareert Teamwise de schade”, aldus de woordvoerder.

Minder administratieve druk

Beckers stelt dat zijn administratieve en logistieke lasten vooral zijn afgenomen. In de werkplaats is het overigens niet bepaald rustiger geworden, maar daar maakt Beckers zich geen zorgen om. “Monteurs die de schades uitdrukken, kun je snel bijhuren. Bij receptionisten is dat een ander verhaal.”

Volgens Beckers is het vooralsnog onduidelijk hoelang de afhandeling van hagelschade duurt.

‘Niet alleen de aan Schadegarant deelnemende verzekeraars en hun intermediair sturen verzekerden door naar dit centrum, ook de bij Schadegarant aangesloten herstelbedrijven in de regio maken gebruik van deze service’, schrijft Schadegarant op Linkedin.

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.