Sjoerd Hendriks (AkzoNobel): Spuitcabine bottleneck binnen autoschadeherstelbedrijf

Spuitcabine bottleneck binnen autoschadeherstelbedrijf
Foto: Shutterstock

Efficiëntere en duurzamere schadeherstelprocessen kunnen aanzienlijke winst opleveren in termen van verkorte doorlooptijden en energiebesparingen. Een belangrijk knelpunt in het proces is de spuitcabine, die traditioneel veel tijd en energie vergt.

Sjoerd Hendriks, Premium Sales Manager Vehicle Refinishes bij AkzoNobel, benadrukt in een interview op website Bovag Energie het belang van een nauwkeurige planning om de spuitcabine optimaal te benutten.

Een van de oplossingen om de spuitcabine-efficiëntie te verbeteren, is volgens Hendriks het gebruik van luchtdrogende lakken. “Deze moderne lakken zijn al na 15 minuten stofdroog zonder warmtebron, waardoor voertuigen sneller de cabine kunnen verlaten. Vervolgens kunnen ze buiten de cabine op bufferplekken verder drogen, waardoor de totale droogtijd wordt verkort.”

“Een andere effectieve methode om de doorlooptijd te verminderen, is het gebruik van uv-drogende grondmaterialen”, stelt Hendriks. “Deze materialen drogen snel met behulp van UV-A ledverlichting, wat resulteert in korte droogtijden van slechts twee tot drie minuten. Bovendien verminderen ze het afval, omdat ze in tegenstelling tot de traditionele 2-componenten producten geen overtollig materiaal genereren.”

Streven naar efficiëntie en duurzaamheid

Hendriks vervolgt dat de ontwikkelingen in laktechnologie blijven evolueren om de doorlooptijden verder te verkorten. “Zo worden basislakken al geruime tijd op waterbasis gespoten, terwijl de nieuwste generatie blanke lakken steeds minder oplosmiddelen bevat en bij lagere temperaturen kan drogen. De luchtvochtigheid speelt hierbij een rol, aangezien hogere luchtvochtigheid snellere droogtijden mogelijk maakt, waardoor meer voertuigen per dag kunnen worden hersteld.”

Naast het streven naar efficiëntie is duurzaamheid een groeiende focus in de schadeherstelbranche. “Steeds vaker worden schades gerepareerd in all-in-one cabines, waarbij één specialist het volledige herstelproces uitvoert zonder interne overdrachten”, aldus Hendriks. “Dit verbetert de efficiëntie en verkort de doorlooptijd. Bovendien wordt er meer aandacht besteed aan de milieueffecten van reparaties, waarbij vaker wordt gekozen voor reparatie in plaats van vervanging.”

Om duurzaamheid te bevorderen, is het volgens Hendriks essentieel om de impact van schadeherstel te meten en bewustwording te creëren. “Bedrijven moeten hun totale CO2-voetafdruk meten en continu streven naar verbeteringen. Opdrachtgevers nemen duurzaamheid steeds vaker mee in hun besluitvorming, naast traditionele criteria zoals locatie en klanttevredenheid.”

Het implementeren van efficiënte en duurzame schadeherstelprocessen vereist inzet, metingen en voortdurende verbeteringen. Het maximaliseren van de efficiëntie van de spuitcabine, het gebruik van moderne laktechnieken en het maken van bewuste milieukeuzes zijn cruciale stappen in de richting van duurzaam schadeherstel.

Auteur: Rob Blom

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.