Moederbedrijf Carglass ziet omzet toenemen dankzij herkalibraties
Het moederbedrijf van Carglass, Belron, heeft in de eerste jaarhelft een winst gerealiseerd van 560,6 miljoen euro. Dat was 2,1 procent minder dan in dezelfde periode in 2023. Belron zag de omzet met 6,7 procent toenemen naar 3,28 miljard dankzij een gunstig prijs/mixeffect en een positieve bijdrage van de inkomsten uit herkalibraties. Dat meldt de Belgische DâIeteren Groep, die voor 50,3 procent eigenaar is van Belron, in zijn halfjaarbericht.
Ook kocht een kwart van de klanten meer dan Ă©Ă©n product. Het totale aantal interventies bij de autoglasbedrijven daalde wel licht. Belron stelt dat meer mensen een verzekeringsclaim vermijden vanwege aanzienlijke stijgingen van verzekeringspremies. De lopende optimalisaties van de Belron-organisatie kostte in het halfjaar 42,4 miljoen euro, maar dat zal in de rest van het jaar minder zijn. âEr worden verdere acties ondernomen om de winstgevendheid te verhogenâ.
DâIeteren streek 282 miljoen euro aan winst op van de autoglas-dochter. De groep als totaal kwam mede door die bijdrage uit op een aangepaste winst van 585,5 miljoen euro, 6,4 procent meer dan in H1 2023. De totale omzet kwam, inclusief de bijdrage van Belron, uit op 6,292 miljard euro.
Marktaandeel
De Belgische autotak leverde in zes maanden tijd 68.268 nieuwe voertuigen af. Een jaar eerder waren dat er nog 66.362. Het marktaandeel steeg daarmee naar 23,8 procent, vooral dankzij Audi en Skoda. Gezien het tempo van de leveringen in de eerste jaarhelft is het orderboek genormaliseerd naar ongeveer 33 duizend voertuigen. DâIeteren verwacht wel dat de Belgische automarkt dit jaar met 460 duizend nieuwe voertuigen iets lager zal uitkomen dan de 476.675 inschrijvingen in 2023. Wat de eigen verkopen betreft gaat DâIeteren Auto uit van een gelijk niveau.