Specialisme

Merkerkend herstel in opkomst, meningen verdeeld over ‘wassen neus’

Schade-specialist Stephan van Hedin Automotive inspecteert een schade. (Foto: Hedin Automotive)

Uit het meest recente KPMG-rapport over de staat van de schadesector, dat Bovag in april presenteerde tijdens het schadecongres, rolt de conclusie dat specialisme door toenemende complexiteit de komende jaren een belangrijke rol gaat spelen.

Een rondje langs de velden leert dat de ene schadehersteller specialisaties toejuicht, terwijl de ander liever zo breed mogelijk blijft in het aanbod. Toch zetten vooral de dealer gelieerde schadeherstellers in op merkerkend schadeherstel.

Zo zet Hedin Automotive, die twaalf vestigingen heeft in de Automotive schadebedrijf Top 15, daar volledig op in. “Nieuwe auto’s zijn dermate complex geworden door onder andere de vele ADAS-systemen en door het gebruik van multi-materialen, zoals aluminium en vele verschillende staalsoorten. Er is dus gedegen werk nodig om grotere schades van auto’s uit recente bouwjaren te kunnen herstellen”, zegt Guus Baris, directeur Schadeherstel Hedin Automotive. “Daarom hebben wij gezegd: wij willen per vestiging twee of meerdere merkerkenningen hebben, waarbij we ons in de toekomst echt focussen op die merken. Zodat de kennis breed en diep genoeg is om kwalitatief goed herstel te garanderen. Zo kun je voor zowel de klant als de opdrachtgever doorlooptijden kort houden.”

Een andere kijk

Schadeherstel-specialist Irene Sommeling kijkt anders naar de kwestie. Zij stelt dat universele schadebedrijven zich ook kunnen specialiseren op auto’s van een bepaald merk, zonder in te zetten op de merkerkenningen.  “Merkerkenning is een marketingtool, een wassen neus”, vertelt Sommeling. “Het is geen garantie voor kwaliteitsborging. Ik durf te stellen dat de veiligheid van leaserijders of consumenten niet gegarandeerd is met merkerkend schadeherstel. Het is een extra verdienmodel voor importeurs in Nederland.”

Toine Beljaars, voorzitter Bovag Schadebedrijven, noemt de Bovag Basis- en Plusnorm als alternatief voor merkerkenningen. “Waar je niet voor gekwalificeerd bent, hoor je ook niet te doen. Een probleem met specialisaties is dat de meeste merk-trainingen niet openbaar zijn. Daarom hebben wij de plusnormering ontwikkeld met trainingen die voor iedereen openbaar en toegankelijk zijn.”

Lees het complete premium-verhaal op Automotive.

Onderwerpen: ,

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.