Geevers-moeder PHE ziet groeikansen op ‘versnipperde’ aftersalesmarkt

(Foto: Shutterstock)

Onderdelenleverancier PHE, moederbedrijf van onder meer Geevers en Doyen, ziet volop groeikansen op de naar eigen zeggen ‘sterk gefragmenteerde’ aftersales markt. De opkomst van meer complexe elektrische auto’s, de steeds striktere milieu- en technische eisen en vooral ook de toenemende ouderdom van de in Europa rondrijdende auto’s, dat alles in combinatie met de sterke positie van onafhankelijken, bieden nog vele mogelijkheden.

Dat stelde PHE tijdens een investeerdersdag die werd georganiseerd door moederbedrijf d’Ieteren Holding. Het oorspronkelijk Franse PHE haalt nog steeds twee-derde van de verkopen uit Frankrijk maar is, mede door overnames, ook sterk internationaal gegroeid. Het bedrijf richt zich zowel op onderhoud en reparatie als op onderdelen voor schadeherstel terwijl het ook garage-uitrusting levert. PHE draaide vorig jaar een omzet van 2,9 miljard euro en een aangepaste winst van ruim 231 miljoen euro. 

Versneld tempo

PHE schat de Europese aftersales automarkt op 100 miljard euro. Dat kan in 2030 oplopen tot 112 miljard euro. In diezelfde periode neemt de gemiddelde leeftijd van de in Europa rijdende auto’s toe van 12 naar 13,6 jaar. Dat gebeurt volgens het bedrijf ook in een versneld tempo door de economische tegenwind. Verder neemt het aandeel van onafhankelijken in de aftersales toe van rond de 66 procent nu naar 70 procent in 2035. Tenslotte denkt PHE ook te profiteren van de toenemende complexiteit van auto’s en onderdelen die de prijzen en daarmee de omzet verder opdrijven.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Autoschadeportaal