‘Duitse instituten onderzoeken gevaar behandeling EV-batterijen na ongeval’

(Foto: Shutterstock)

Het Duitse Kraftfahrzeugtechnische Institut (KTI) onderzoekt samen met het Fraunhofer-Instituut voor Geïntegreerde Schakelingen in hoeverre beschadigde batterijen van EV’s na een ongeval nog gevaarlijk zijn om te behandelen. Dat meldt Schaden.news

Er heerst op de ongevallen-reparatiemarkt onzekerheid bij bergingsbedrijven, reparatiebedrijven en experts over hoe er omgegaan moet worden met mogelijk beschadigde batterijen, aldus de site van het Duitse vakblad. Het team van KTI werkt daarom al geruime tijd aan het creëren van duidelijkheid en het definiëren van precieze criteria voor de omgang met batterijen uit verongelukte EV’s.

Zo werd in Fürth tijdens de Würzburger Carrosserie- en Schadendagende batterij van een gecrashte VW e-Up onder de loep genomen. De auto was total loss, maar de hoogspanningsaccu bleef intact na het ongeval. Dat bevestigde een daaropvolgende risicocheck van Dekra op basis van de Volkswagen-reparatiehandleiding.

Eerste bevindingen

“De richtlijnen van de Volkswagen-groep beschrijven, net die van veel andere fabrikanten, gedetailleerd de juiste werkwijze voor risico-classificatie. Samen met het Fraunhofer Instituut willen we in het kader van ons project de interne batterijstatus na een ongeval controleren en de mechanische integriteit op batterij-, module- en celniveau vaststellen”, vertelt Rainer Kühl van KTI aan het Duitse schadevakblad.

Zijn collega en projectleider bij KTI, Philipp Fuchs, voegt toe: “Deze vorm van onderzoek markeert een nieuwe benadering binnen het reparatieonderzoek van beschadigde batterijen. De eerste bevindingen bevestigen dat fabrieksrichtlijnen een veilige omgang met verongelukte voertuigen en batterijen waarborgen.”

Het Entwicklungszentrum Röntgentechnik (EZRT) van het Fraunhofer Instituut voor Geïntegreerde Schakelingen in Fürth is gespecialiseerd op het gebied van röntgenbeeldvorming. In samenwerking met de Hochschule München ontwikkelt het instituut nieuwe testmogelijkheden voor EV-batterijen. In maart van dit jaar werd de röntgentechnologie voor het eerst in gebruik genomen.

Een wastraat

De meetopstelling doet denken aan een klassieke wasstraat. Een verwijderde batterij wordt onder het meetsysteem geplaatst, waarna de installatie over de hoogspanningsaccu rijdt en deze van bovenaf röntgent. Het resultaat: hoogresolutiebeelden die mogelijke vervormingen en beschadigingen, de mechanische staat van afzonderlijke batterijcellen en het batterijkader zichtbaar maken.

Kühl: “De eerste indrukken bevestigen de hoge veiligheid van de batterijsystemen na een ongeval. Natuurlijk zullen we verdere scans uitvoeren.”

Zo kondigde het instituut eerder aan om meer ongevalvoertuigen met verschillende schadebeelden te testen.” Projectleider Fuchs voegt toe: “Ons doel is om de trend naar deels onnodige of onnodig lange veiligheidsmaatregelen tegen te gaan. In verband met beschadigde batterijen wordt soms hysterie verspreid en angst aangewakkerd. Daarbij is de informatievoorziening rondom de risicoclassificatie door de fabrikanten belangrijk.”

Automechanika

De rechten bij schadeherstel en technische uitdagingen bij EV-herstel staan dit jaar centraal tijdens de Automechanika. De beurs organiseert samen met de Duitse Zentralverband Karosserie- und Fahrzeugtechnik (ZKF) en Eurogarant AutoService AG een eendaags programma.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.