Mengmachine

Boekhorst, Den Elzen en Duitse schadeherstellers zetten in op Colormatchic

De Colormatchic. (Foto: Akzonobel)

Akzonobel lanceerde eerder dit jaar zijn nieuwste versie van de Colormatchic automatische mengmachine, volgens de verffabrikant om ‘nog nauwkeuriger, efficiënter en duurzamer te werken’. Hoe kijken Nederlandse ondernemers naar de machine? 

De schadebranche automatiseert, ook op het gebied van mengmachines. Veel verffabrikanten bieden een eigen moderne mengmachine aan afnemers. Zo bracht Akzonobel zijn nieuwste Colormatchic, een volledig geautomatiseerde mengmachine. Volgens Akzonobel vermindert Colormatchic het risico op mengfouten en bespaart het tijd en kosten. Ook zou de machine verspilling van materialen tegengaan.

Boekhorst Autoschade is een van de Nederlandse bedrijven die het nieuwste model van de Colormatchic in een van zijn werkplaatsen gebruikt. “Wij hebben hem in Veenendaal staan, en ik moet zeggen: ik ben fan”, zegt eigenaar Martijn Boekhorst. “Het is wel een investering (rond de 45 duizend euro, red.), en om rendement eruit te halen moet je wel grote volumes draaien.”

Volgens Boekhorst zitten er voordelen aan de mengmachine. “Dankzij de mengrobot gebruik je veel minder verf uit een potje. Hij berekent heel efficiënt en nauwkeurig hoeveel verf er nodig is voor het spuiten. Dat geeft de spuiter comfort en minder stress waardoor hij andere taken kan uitvoeren. Ook is het apparaat milieubewuster.” Boekhorst is van mening dat schadebedrijven aanzienlijk tijd kunnen winnen door het gebruik van mengmachines. “Tegelijkertijd is het ook zo dat het werk aantrekkelijker wordt op het moment dat je met de nieuwste technieken werkt. Dat helpt in de zoektocht naar nieuw personeel.”

Andere focus

ABS Den Elzen Autoschade heeft ervaring met de voorloper van de Colormatchic, de Daisywheel. “Wij hebben een paar jaar geleden deze aangeschaft voor een vestiging om het uit te proberen. Toen hebben wij uiteindelijk besloten om het niet uit te rollen bij andere onze vestigingen. Wij hebben nu de focus op andere investeringen liggen. Maar ik geloof er wel in dat in de toekomst zo’n apparaat kan zorgen voor tijdwinst en dat het kan helpen om een werkplaats, waar personeel schaars is, efficiënter in te zetten”, vertelt eigenaar Joost Den Elzen.

Volgens Den Elzen is het goed om te experimenteren met de technieken die voorhanden zijn in de schadewereld. Maar daaraan zit wel een risico, waarschuwt hij. “Vroeger investeerde je in een kostbaar apparaat, en je kon daar zo’n 7 tot 15 jaar mee door. Maar nu ontwikkelen de technieken zich zo snel, dat je na 5 jaar alweer een nieuwe kunt aanschaffen. Dan is er alweer iets slimmers bedacht.”

Duitsland

Ook Duitse schadeherstellers gebruiken de nieuwe machine. Familiebedrijf Dobberkau in Biesenthal, Brandenburg, mengt sinds ongeveer twee maanden automatisch met de Colormatchic. “Moderne technologie in het bedrijf is belangrijk voor mij. We investeerden in de Colormatchic met als doel de efficiëntie te verhogen”, vertelt bedrijfseigenaar Fabricio Dobberkau in een interview met Schaden.news. Jaarlijks verwerkt het Duitse bedrijf zo’n zevenduizend auto’s. Het uitgangspunt van het bedrijf is om werkprocessen te optimaliseren. Volgens Dobberkau zorgt het feit dat de schilder tijdens het mengproces andere productieve activiteiten kan uitvoeren voor meer efficiëntie.

Ook autospuiter Sascha Kratz van de lakstraat van autodealer E³ in Contwig, Rijnland-Palts, bevestigt de besparing in materiaal en tijd. Samen met een andere spuiter verzorgt hij voornamelijk het overspuiten van Hyundai-auto’s. “Speciaal voor bepaalde wittinten geeft de autofabrikant soms minimumhoeveelheden aan, bijvoorbeeld drie gram oker per liter. Met Colormatchic is dit geen moeilijk proces meer, omdat we minder kunnen mengen zonder risico op kleurafwijkingen”, vertelt Sascha Kratz aan Schaden.news.

Minpunten

In de Nederlandse reacties klinken ook minpunten door, behalve de hoge prijs. Zo stelt Boekhorst dat er wel ‘aandachtspunten’ zijn waar schadebedrijven rekening mee moeten houden voor een aanschaf. “Je hebt behoorlijk wat ruimte nodig, want hij is best groot.”

Het is ook de reden dat Den Elzen een uitbreiding plant. “Wij starten eind dit jaar in Capelle aan den IJssel aan een grote verbouwing bij die vestiging. Bij die verbouwing houden wij nu al rekening met extra ruimte, waar we een dergelijke mengmachine kunnen neerzetten”, aldus Den Elzen.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.