Automotive Schadebedrijf Top 15: Onderdelenreuzen nemen positie in

(Foto: Shutterstock)

De marges staan onder druk en reparaties worden duurder in de autoschadebranche. Ondertussen maken grote aftermarketspelers een tangbeweging om de schadeherstelmarkt heen om zo de markt te beteugelen. In de nieuwe Automotive Top 15 is Boekhorst inmiddels Van Mossel tot op 1 vestiging genaderd.

De kostprijs van schadeherstel blijft stijgen, en de marges blijven onder druk staan. In de eerste maanden van 2024 was het stil in de schadesector. Groot nieuws kwam eind februari. Louwman, dat vorig jaar opstapte bij Achmea, kwam weer terug bij de verzekeraar. Verder staan familiebedrijven voor keuzes: verkopen of verduurzamen. Overname hier, overname daar: het is een bekend beeld geworden in schadeland. Tot plots een nieuwe speler de schadesector flink opschudde. Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) nam in maart ASN Autoschade over (en deze week deed het weer overnames). Een ‘strijd der giganten’ lijkt daarmee aanstaande.

AAGB

Rob Visser, netwerkdirecteur bij AAGB: “Bij ASN was mede de drijfveer dat eigenaar Henk Raven met pensioen wilde, terwijl wij juist verbreding zochten.” Visser voorziet een toekomst waarin onder andere de EV een belangrijke rol speelt. “Wij zien dat het verdienmodel in de schadebranche beter wordt. Er is een betere dekking bij ondernemers. Als je kijkt naar onze andere concepten zoals Carprof, Leaseprof en Autovakmeester, dan is het een logische stap om ook een franchise zoals ASN Autoschade over te nemen.” AAGB was al eerder actief in garage- en schade-equipment en in de paint- en non-paint-markt.

Het is een strategische keuze geweest om ASN niet te kopen.

Met de overname kwamen ook de vragen. Moeten ASN-franchises bijvoorbeeld nu verplicht AAGB-producten inkopen? Visser: “Als je eigenaar bent van een franchise, betekent dat nog niet dat je allerlei eisen kunt stellen bij de inkoop van franchisenemers. Maar het is natuurlijk wel onze uitgangspositie dat we dat gaan proberen. Dat moet wel op een manier gebeuren die iedereen apprecieert.” Met opleiders zoals Summa College ontwikkelt AAGB zowel digitale als praktische trainingen voor de nieuwe generatie schadeherstellers. “De volgende stap zou zijn om iets te doen met paint en non-paint grossiers”, zegt Visser.

Het merendeel van de schadebedrijven kijkt positief naar de overname, stelt hij. Zelf is hij ook te spreken: “Voor het eerst betreden wij een wereld waarin wij een eigen ERP-systeem hebben (Portoview, red.). Dit jaar kijken wij wat wij daar nog meer mee kunnen doen. Maar het was een van de redenen om met ASN in gesprek te gaan”, aldus Visser. Verdere overnames sluit hij niet uit.

LKQ

Dat een grote aftermarketpartij de schadeherstelmarkt probeert te betreden is niet nieuw. Sator holding (later LKQ) probeerde dit in 2009 met de overname van schade-onderdelenleverancier Hartsant. Wat is daarvan terechtgekomen? “Niet zoveel”, zegt Johan van der Hoeven, directeur van LKQ Fource. “Een reparatietraject bij schade bestaat uit onderdelen, arbeidsuren en lak. Als je kijkt naar de Nederlandse reparatiestandaard, is die erg hoog vergeleken met andere landen. Het toenmalige bedrijf Hartsant was niet in staat om aan die standaard te voldoen en wij waren op dat moment als organisatie in staat om dit te pareren. In de paint-business opereren wij succesvol met Vanesch en is onze focus met name op verbetering van processen en verduurzaming door sustainable repair.”

Uit het schaderapport van KPMG blijkt dat ADAS een grotere rol gaat spelen in de schadewereld. Daar heeft Van der Hoeven wel een mening over. “Het is nog onduidelijk of ADAS echt voor minder schade gaat zorgen. Voordat dat gebeurt, zijn we jaren verder. Ik ben bang dat ik dat niet meer meemaak.” Toch is schade wel in de gedachten van Van der Hoeven. Waarom nam een partij zoals LKQ een franchise zoals ASN niet over? Van der Hoeven kijkt daar ‘realistisch’ naar. “Het is een strategische keuze geweest om dat niet te doen. Het was zeker een mooie kans geweest om een stap voorwaarts te maken, maar wij waren er niet klaar voor, aldus Van der Hoeven. Volgens hem zijn er nog geen concrete plannen om op gelijke voet te komen met AAGB.

Strijd der titanen

Automotive-columnist Johan Schoonhoven ziet LKQ echter ‘natuurlijk als grote concurrent voor AAGB’. “Die is met Vanesch ook actief in de paint/non-paint. LKQ heeft nu echter geen keten. Dat is ook bijna niet te doen, want de andere ketens zijn ook niet te koop”, stelt hij. Kan een aftermarketspeler nou echt marktaandeel in de schadewereld behalen? Schoonhoven denkt van wel. “Maar dan moet je een bestaande partij overnemen. Dat wat AAGB gedaan heeft, is volgens mij de enige manier om dat te doen. Tenzij je zelf wat gaat starten, maar dan word je mogelijk ook gelijk de concurrent van je afnemers. Die afnemers zijn (individuele) schadeherstelbedrijven en een deel daarvan zit al bij ketens. Als je zelf een nieuwe keten opstart, dan moet je dat onder jouw ongebonden afnemers doen, of je moet bedrijven wegkapen bij hun bestaande keten. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.”

Een compleet overzicht van de Schadeherstel Top 15 is verder te lezen op Automotive.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.