Verduurzaming

ASN Autoschade Schadepartners Westland verduurzaamt, maar: ‘CO2-neutraal herstel nog niet rendabel genoeg’

Vader Piet (rechts) en zoon Danny (links) Mertens voor hun bedrijf. (Foto: ASN Autoschade Schadepartners Westland)

ASN Autoschade Schadepartners Westland heeft onlangs zijn pand in ‘s-Gravenzande verduurzaamd, al kan het bedrijf nog niet helemaal CO2-neutraal herstel uitvoeren. 

ASN Autoschade Schadepartners Westland heeft onlangs zijn pand in ‘s-Gravenzande verduurzaamd, zo vertelt het bedrijf aan AM. “We hebben het pand volledig geïsoleerd met nieuwe gevelbekleding, de binnenzijde voorzien van nieuwe LED-verlichting en geïnvesteerd in een nieuwe spuitcabine”, zegt Piet Mertens, directeur van het schadebedrijf. Toch kan het bedrijf (nog) niet compleet CO2-neutraal schadeherstel verrichten.

Verduurzaming is een heet hangijzer in de schadebranche. Zo investeerde Autoschade Dampten onlangs nog ‘flink’ in duurzamer schadeherstel om zo vrijwel CO2-neutraal te worden. Het blijft echter voor veel schadebedrijven een moeilijke opgave om datzelfde te doen vanwege steeds duurder wordende technieken. Schadepartners Westland gaat in tegenstelling tot Autoschade Dampten bijvoorbeeld niet helemaal over op gasloos schadeherstel.

“Dat kunnen we nu ook niet doen. Als ik nu van het gas af ga, dan kan ik morgen geen auto’s meer spuiten”, vertelt Mertens. Volgens hem heeft zijn schadebedrijf wel gekeken naar investeringen omtrent CO2 neutraal schadeherstel maar voor nu is dat nog niet rendabel genoeg. “Daarnaast denk ik dat het gasverbruik altijd nog onderdeel zal blijven uitmaken van de schadebranche tenzij andere technieken zich ontwikkelen.”

Waterstof

Die nieuwe technieken herkent Mertens in waterstof. Het bedrijf bereidt zich daarom voor op een toekomst waarin waterstof de energie van spuitcabines levert. Zo investeerde het bedrijf onlangs in een spuitcabine die zowel op gas als waterstof werkt. “Die nieuwe spuitcabines zijn al voorbereid op een transitie naar waterstof. In de toekomst gaat het toch die kant op.”

Volgens Mertens is waterstof, mits gemaakt met hernieuwbare elektriciteit, een veel groener product dan gas, benzine of diesel. In de toekomst kan het ook een kostenvoordeel opleveren ten opzichte van gas of elektrificatie door middel van zonnepanelen, denkt Mertens.  Deze ontwikkeling is wel afhankelijk van overheidsbeleid. Mertens juicht het waterstofproject in de Maasvlakte daarom ook toe: “Nu de waterstofproductie op de Maasvlakte op gang komt, wordt dit veel interessanter voor ons dan zonne-energie.”

Mertens leunt op de informatie van zijn lakleverancier en cabinebouwer. “Die hebben alle voordelen berekend. Vandaar dat we ook de keuze gemaakt hebben voor een USI-spuitcabine die voorbereid is op deze ontwikkelingen.”
Er zit volgens Mertens nog wel een onzekere factor aan de investering. “Het hangt er natuurlijk vanaf hoe Den Haag de regelgeving rondom waterstof gaat invullen. Wat dat betreft is het nooit zeker voor ondernemers.”

Gestuurde schade

Volgens Mertens maken de vele investeringen die nodig zijn om schadeherstel te verduurzamen, het bijna onmogelijk om schadeherstel als kleine partij te blijven verrichten. “Met die vele investeringen is het allemaal niet meer te doen voor kleinere schadeherstelbedrijven. We hebben daarom ook besloten om mee te gaan met de grotere spelers (ketens, red.) binnen de branche.” Schadepartners Westland is aangesloten bij ASN Autoschade. Die keten werd onlangs overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux. In de laatst verschenen editie van de rubriek Grijs Verleden, blikte Autoschadeportaal terug op hoe ASN Autoschade zich met succes wist te nestelen op de autoschademarkt.
Ondanks de druk om rendabel te blijven na investeringen, blijft het bedrijf dat wel doen. “Om mee te blijven doen als serieuze speler zijn de grotere investeringen wel voor ons van toepassing. Dit resulteert er in dat wij voor alle opdrachtgevers kunnen blijven werken in de toekomst. Dat geeft toch een stuk zekerheid.”
Het voortbestaan van ASN Autoschade Schadepartners Westland is wel verzekerd. Zo zit Mertens’ zijn zoon Danny ook in het bedrijf en liggen de plannen al op tafel voor de opvolging.
Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.