´Duurdere reparaties niet de schuld van werkplaats´
Dat schadeherstel en reparaties aan auto´s steeds duurder worden, is niet de schuld van de werkplaats of hersteller. ´´Verzekeraars moeten niet de werkplaatsen de zwarte piet toeschuiven voor de verhoging van hun autopremies, maar de klant informeren over de voortdurend sterk stijgende lak- en onderdelenprijzen,´´ verklaart voorzitter Arnd Hürter van de Duitse organisatie van garages en schadeherstellers ZKF in een persbericht.
De carrosserie- en voertuigbewerkers kampen al jaren met een gespannen economische situatie bij het schadeherstel en autoreparaties worden steeds duurder. Maar verzekeraars en schadeservice bedrijven proberen, ook in hun berichtgeving naar buiten, de sterk stijgende premies voor autoverzekeringen ten onrechte in de schoenen van garages en herstellers te schuiven, vindt het ZKF. Het uitgebreide bestuur van het verbond is daar nu met een verklaring tegen in het geweer gekomen.
Hürter: ‘’Gezien de situatie moeten verzekeraars hun premies zo calculeren dat de werkplaats ook een aanvaardbaar en eerlijk uurtarief kan ontvangen. Dat geldt in het bijzonder voor de vrije carrosserie- en spuitbedrijven die het met duidelijk lagere uurtarieven moeten doen dan merkwerkplaatsen, waarmee de verzekeraars de totale markt schaden. Feit is: alleen met voldoende rendementen voor onafhankelijke bedrijven zijn voor de branche en de klanten ook wat betreft milieubescherming en duurzaamheid bij schadeherstel doelen te bereiken en premieverhogingen te beperken.’’