Vrouwen in de branche

Vrouwen in schadeherstel | Elise Blonk: ‘Een goed team is belangrijk’

Elise Blonk, eerste autospuiter bij Pon, spreekt op het AM Schadeseminar. (Foto: Promedia/schadeseminar)

Ondanks dat schadeherstel vooral gezien wordt als mannenvak, zijn ook veel vrouwen werkzaam in de branche. Hoe bevalt het hun? En waar lopen vrouwen tegenaan? In deel 1, Elise Blonk: “Het is belangrijk dat je een goed team om je heen hebt.”

Hoe ben je in de schadewereld terechtgekomen?

“Ik volgde eerst een opleiding in restauratie van gebouwen, kerken, schilderijen, en dergelijke. Maar dat lag mij niet helemaal. Op een gegeven moment kwam ik een vacature tegen voor leerling-autospuiter. Ik heb simpelweg gereageerd en ben er gewoon voor gegaan. Het was weliswaar ook herstellen, wat matchte met mijn achtergrond, maar qua autoschade had ik geen achtergrond. Ik heb het gewoon geprobeerd.”

Hoe reageerde je omgeving erop dat je een vrij technisch beroep ging doen?

“Mijn omgeving vond het alleen maar leuk en stoer! Ik heb totaal geen vragende opmerkingen gekregen van mijn directe omgeving, zoals: “zou je dat nou wel doen?” Ik ben altijd al iemand geweest die graag praktisch bezig is.”

Hoeveel jaar ben je nu bezig als autospuiter?

“In totaal ben ik nu zes jaar actief in de schadewereld. Iets minder lang in de autospuiterij.”

Ik zag dat je een carrièrestap hebt gemaakt.

“Ja, dat klopt. Ik ben begonnen als leerling bij Stern. Toen die vestiging werd gesloten, kon ik niet terecht op een andere locatie, dus ben ik uiteindelijk verder gegaan bij Broekhuis. Zo ben ik doorgegroeid naar mijn huidige functie bij PON, waar ik nu eerste autospuiter ben, wat ik ook al was bij Broekhuis. Als eerste autospuiter stuur ik mensen aan, maar we doen het natuurlijk samen. Het verschil tussen tweede en eerste autospuiter is dat je wat verder en hoger bent opgeleid.”

Wat kan er beter in de schadeherstelwereld?

“Dat vind ik een lastige vraag, want het verschilt per bedrijf. Maar ik denk dat er wat meer begrip vanuit klanten kan komen. Dat mensen beter begrijpen hoe het herstelproces verloopt, en dat bepaalde herstellingen soms niet mogelijk zijn. Zoals het precies kloppend krijgen van kleuren. Eigenlijk kan de communicatie iets beter. Klanten hebben vaak te weinig besef van wat er allemaal komt kijken bij autoschadeherstel.”

Vind jij het werk ook complexer worden?

“Ja en nee. Wat de spuiterij betreft, eigenlijk niet. Maar tegenwoordig hebben we wel te maken met elektrische auto’s, waarbij je niet zomaar aan bepaalde kabels mag zitten. Vooral voor de demontagekant wordt het lastiger, omdat er veel nieuwe systemen en elektronische onderdelen in een moderne auto zitten. In de spuitcabine zie ik het werk zelf niet echt complexer worden.”

Wat heb jij nodig om je beter te voelen in je vak?

“Ik vind gezelligheid belangrijk, naast het werk zelf. Het is belangrijk dat je een goed team om je heen hebt.”

Is het soms belemmerend dat je een vrouw bent in een mannenwereld?

“Absoluut niet! Natuurlijk zitten er soms mensen tussen die met een scheef gezicht kijken en zich afvragen: ‘Als zij het moet doen, komt het dan wel goed?’ Maar het grootste deel vindt het juist leuk en stoer dat ik dit werk doe. Vaak zijn mensen vooral nieuwsgierig naar wat ik kan.”

Ga je ooit nog weg uit de schadeherstelwereld?

“Dat durf ik echt nog niet te zeggen, maar ik ben dat absoluut nog niet van plan!”

Elise Blonk is tijdens het Automotive Schadeseminar gastspreker tijdens een panelgesprek over: vrouwen in de schadebranche. Dit jaar staat het evenement in het teken van complexiteit van herstel in de schadewereld. Het evenement vindt plaats op vrijdag 29 november bij de IVA Business School in Driebergen. Er zijn nog kaarten beschikbaar.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.