Verzekeraarsmarkt

‘Duitse autoverzekeraars blijven kampen met miljardenverliezen’

Hoge reparatiekosten drukken zwaar op Duitse autoverzekeraars
(Foto: Shutterstock)

De autoverzekeringsbranche in Duitsland stevent dit jaar opnieuw af op miljardenverliezen. Dat meldt Schaden.news. De Algemene Vereniging van de Duitse Verzekeringsbranche (GDV) voorspelt een verlies van ongeveer twee miljard euro voor 2024.

Ondanks een stijging van het premie-inkomen tot 33,8 miljard euro, moeten verzekeraars volgens GDV-directeur Jörg Asmussen voor elke verdiende euro 1,06 euro uitgeven aan schadeclaims en administratie.

Stijgende reparatiekosten

De verliezen worden voornamelijk toegeschreven aan stijgende reparatiekosten. Volgens GDV zijn de prijzen van reserveonderdelen dit jaar met meer dan zes procent gestegen en liggen de werkplaatskosten op een recordhoogte van 188 euro per uur. Een gemiddelde schadezaak in de WA-verzekering kostte hierdoor in 2023 ongeveer 4.000 euro, vergeleken met 2.500 euro tien jaar geleden.

Hoewel premieaanpassingen per verzekeraar kunnen verschillen, verwacht koepelorganisatie HUK-Coburg een stijging van de premies tot wel tien procent. Ook de financiële toezichthouder BaFin verwacht dat verzekeraars de schade-inflatie zullen meenemen in de berekening van hun premies.

Nederland

Hoewel de verzekeringsmarkt in Duitsland anders is dan de Nederlandse, zijn de stijgende reparatiekosten ook een zorg in ons land. De autoschadeherstelmarkt groeit in Nederland de komende jaren naar verwachting door een toename van het gemiddelde schadebedrag per schade, terwijl het aantal schades al langere tijd afneemt, en ook blijft afnemen. Zo luidt de conclusie van branchevereniging Bovag op basis van een marktonderzoek van KPMG. Het aandeel van de gestuurde schadestroom zal daarnaast in Nederland de komende jaren groeien.

De schadeherstelsector verandert snel door de komst van nieuwe, elektrische auto’s. Het herstellen van deze moderne EV’s vereist meer kennis en herstellers moeten dus strategische keuzes maken om winstgevend te blijven. Tijdens het schadeseminar op 29 november haalt Automotive Magazine het net op in deze veranderende sector. Zo gaat Automotive het gesprek aan met verzekeraars en de schadebranche over onder andere sturing en algemene veranderingen. Bekijk het volledige programma hier.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.