Spuiten

BMW Group heeft primeur met fossielvrije spuiterij in Hongarije

In de nieuwe fabriek worden BMW iX1-carrosserieën gespoten. (Foto: BMW Group)

BMW Group heeft in zijn nieuwe fabriek in het Hongaarse Debrecen een primeur: de eerste volledig fossielvrije spuiterij binnen het wereldwijde productienetwerk. Om dit te bereiken maakt de Duitse autofabrikant gebruik van nieuwe technologieën zoals power-to-heat, Heat Grid en het ErTO-proces, zo meldt de Group in een persbericht. 

Volgens de automaker is de spuiterij ontworpen om zo’n dertig carrosserieën per uur te verven. De capaciteit kan op een later tijdstip verhoogd worden. BMW gebruikt bij het spuiten een geautomatiseerd en duurzaam lakproces.

Zo worden bij het power-to-heat-principe ovens en andere spuitprocessen uitsluitend elektrisch aangedreven, wat de ecologische voetafdruk van de fabriek vermindert. De benodigde energie wordt volledig opgewekt uit hernieuwbare bronnen. Het Heat Grid-concept draagt hieraan bij door efficiënte energieterugwinning, wat tot 10% extra besparing oplevert. De restwarmte uit verschillende productieprocessen wordt gebruikt om de halventilatie te verwarmen.

Zuivering

De spuiterij maakt ook gebruik van het ErTO-proces, dat bij temperaturen tussen de 800 en 1000 graden Celsius de afvoerlucht zuivert. Dit proces draait volledig op elektriciteit en behaalt dankzij een hoge thermische terugwinningssnelheid een hoog energierendement. Ook zorgt de scheidingstechnologie voor een verminderd waterverbruik en werkt de spuitcabine met 90 procent recirculerende lucht.

Digitalisering speelt eveneens een sleutelrol in de nieuwe fabriek. Geautomatiseerde geleide voertuigen (AGV’s) vervoeren de carrosserieën. AI wordt ingezet voor automatische oppervlakte-inspectie. Ook de planning en training van personeel vinden grotendeels virtueel plaats.

Volgens BMW zullen naar verwachting de technologieën en processen die in de Hongaarse fabriek toegepast worden ook hun weg vinden naar andere productielocaties wereldwijd.

Onderwerpen: ,

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.