Diagnosesoftware

Hella Gutmann voegt BMW toe aan gateway-ontgrendelingsfunctie

Hella Gutmann breidt continu het Cyber Security Management (CSM) uit in zijn mega macs-assortiment van diagnoseapparaten. (Foto: Hella Gutmann)

Door een update van de Cyber Security Management-functie (CSM) in de apparatuur van Hella Gutmann hebben gebruikers sinds vorige week de mogelijkheid om BMW’s te diagnosticeren zonder gebruik te maken van het OE-portaal. Zo omzeilen gebruikers cyberbeveiligingssystemen die vaak in nieuwe auto’s staan. Dat meldt diagnose-specialist Hella Gutmann in een persbericht.

Met de nieuwste update kunnen werkplaatsen de modellen uit de 5- en 7-serie, de SUV X1 (derde generatie) en de X2 van BMW ontgrendelen en diagnosticeren.

De CSM-functie zit sinds 2020 in de mega macs-software van de apparatuur van Hella Gutmann. Met de functie kunnen gebruikers zogenaamde veilige gateways van automakers automatisch ontgrendelen. Die gateways zijn nog aanwezig in de boordelektronica van veel modellen, ondanks dat het Europese Hof van Justitie die technologie als concurrentiebeperkend heeft aangemerkt.

Hella Gutmann werkt naar eigen zeggen aan de uitbreiding van zijn CSM-functie. Met de nieuwste uitbreiding is de functie nu beschikbaar voor in totaal 17 merken. Dit zijn naast BMW ook Abarth, Alfa Romeo, Audi, Chrysler, Cupra, Dacia, Dodge/RAM, Fiat, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Renault, Seat, Skoda en VW. Volgens Hella Gutmann kunnen ook de cyberveiligheidssloten van Ford, Polestar en Volvo met vrijwel elke mega mac (diagnosetablet, red.) worden opgeheven via de vereiste Seed & Key-procedure. In totaal zijn er ruim 650 voertuigmodellen hierin opgeslagen.

Automatische ontgrendeling

‘De geïntegreerde functie draait automatisch op de achtergrond van de mega macs-software. Als het voertuig beveiligd is, herkent het diagnoseapparaat dit onmiddellijk nadat het voertuig is geïdentificeerd en initieert automatisch alle activeringsstappen voor het ontgrendelen van de voertuiggateway’, zo schrijft Hella Gutmann.

Gebruikers hebben wel een mega-mac-abonnement nodig voor het gebruik van de functie. Daarmee hebben zij toegang tot diagnostische functies zoals het lezen of verwijderen van foutcodes, het bekijken van parameters, basisinstellingen, kalibraties, codering, actuator-tests en service-resets.

Dankzij de CSM-functie kunnen geautoriseerde mega macs-gebruikers nu ook de nieuwste BMW-modellen diagnosticeren zonder gebruik te maken van het OE-portaal. (Foto: Hella Gutmann)

Toenemende specialisatie

Schadeherstel bij auto’s wordt tegenwoordig steeds complexer. Uit een recentelijk verschenen KPMG-rapport is een volgende stap dat specialisme steeds meer zal toenemen. Grotere dealerbedrijven zetten bijvoorbeeld in op merkerkenningen om zo genoeg OE-schadeherstel informatie binnenshuis te hebben. De meningen over merkerkend schadeherstel zijn echter verdeeld.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.