‘Reparatie EV’s tot 25 procent duurder’

schade - schadeherstel - schadehersteller
(Foto: Shutterstock)

De rekening bij voorkomende schade ligt tot 25 hoger dan bij benzine- of dieselwagens. Dat stelt Jörg Asmussen, directeur van het Duitse instituut voor verzekeringsonderzoek GDV. ‘’Hoge uitgaven voor de vervanging van de aandrijvingsbatterij, lange reparatietijden en slechte diagnose- en reparatiemogelijkheden drijven de reparatiekosten voor elektrische auto’s fors op’’, zegt Asmussen.

Hij reageert daarmee op een door zijn organisatie uitgevoerd onderzoek naar schadeherstel van EV’s, de kosten daarvan en manieren om die kosten te bedwingen. ‘’Werkplaatsen, slepers, brandweren en taxateurs hebben meer ondersteuning nodig bij het omgaan met zwaar beschadigde elektrische auto’s,’’ stelt Asmussen. Hij erkent wel dat er bij EV’s 20 procent minder schadegevallen worden gemeld dan bij de ’traditionele’ motoren.

Data

GDV adviseert autofabrikanten om bij het ontwerp van de batterijen ze zo goed mogelijk tegen schade door ongevallen te beschermen. Ook stelt het instituut dat uitleesbare diagnosedata over de toestand van de batterij na een ongeval beschikbaar gesteld moet zijn. ‘’Na een ongeval worden de aandrijvingsbatterijen meestal volledig vervangen. Om dat te kunnen doen, wordt de auto lange tijd in quarantaine gehouden of zelfs in een container met water ondergedompeld wat tot een total loss kan leiden. In plaats daarvan hebben we praktische criteria nodig voor de omgang van elektrische auto’s die bij ongevallen betrokken zijn en economisch haalbare richtsnoeren voor de reparatie ofwel gedeeltelijke vervanging van beschadigde batterijen.’’

Asmussen vindt de overgang naar elektrisch rijden uit milieu-oogpunt een goede ontwikkeling. ‘’Maar als de reparatiekosten niet dalen, dan brengen we voor lange tijd de acceptatie van EV’s in gevaar.’’ Hij wijst er nog op dat zowel de lagere ongevalsfrequentie als de hogere schaderekening voor verzekeraars meetellen bij het bepalen van de premie. ‘’Dat betekent dat die reparatiekosten tot een hogere verzekeringsbijdrage kunnen leiden’’, aldus Asmussen.

Auteur: Redactie Autoschadeportaal