NEN herziet veiligheidseisen voor EV’s

(Foto: NEN)

De 9140-norm, die veiligheidseisen stelt voor het werken aan EV’s, is herzien om te voldoen aan ‘evoluerende behoeften van de industrie’. Dat meldt normen-toezichthouder de Nederlands Normalisatie Instituut (NEN). Deze herziening breidt de toepasbaarheid van de norm uit naar diverse sectoren, waaronder landbouw, bouw en grondverzet, die steeds meer elektrificatie zien.

Een belangrijke wijziging in de herziene norm is de overstap naar spanningsklasse A en B, waarbij begrippen als “extra lage spanning” zijn weggelaten. De nieuwe benadering benadrukt Hoog Volt systemen om de focus op veiligheid te vergroten.

“We zijn twee jaar geleden begonnen met de eerste aanpassingen, maar vanuit de commentaarronde kwamen ook nog veel vragen, tips en verzoeken om aanpassingen. Die hebben we allemaal doorgenomen en verwerk”, zegt Jelle van den Berg, normcommissielid ‘Veilig werken aan e-voertuigen’.

Een andere toevoeging is een hoofdstuk over ‘werken onder spanning’, vooral in batterijpakketten. De norm beschrijft nu uitgebreid hoe dit op een veilige manier kan gebeuren, met als doel het minimaliseren van risico’s en het waarborgen van de veiligheid van werknemers.

De herziene NEN 9140 norm bevat ook updates aan het stappenplan voor het veiligstellen van het EV’s, waarbij het voorschrift van de fabrikant prioriteit krijgt. Indien dit niet mogelijk is, wordt een standaardprocedure gevolgd. De matrix voor (pech)hulpverlening is eveneens voorzien van uitgebreide uitleg om hulpverleners beter te ondersteunen bij noodsituaties.

“De nieuwe NEN 9140 is nu uitgebreid en completer gemaakt en daarnaast ook toegespitst op de monteur die aan deze voertuigen werkt. We zijn nu uitgegaan van deze doelgroep, omdat die heel anders denkt over laagspanning dan een e-monteur”, zegt Hein-Jan van Veldhoven, normcommissielid ‘Veilig werken aan e-voertuigen’.

Onderwerpen:

Auteur: Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Autoschade- en Bandenportaal en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.