‘Prominente rol EV-herstel op komende Automechanika’
De rechten bij schadeherstel en technische uitdagingen bij EV-herstel staan dit jaar centraal tijdens de Automechanika, zo meldt Schaden.de. De beurs organiseert samen met de Duitse Zentralverband Karosserie- und Fahrzeugtechnik (ZKF) en Eurogarant AutoService AG een eendaags programma.
“Het doel is om schadeherstellers praktische informatie te geven over nieuwe onderwerpen waarmee werkplaatsen in hun dagelijkse praktijk worden geconfronteerd”, vertelt Thomas Aukamm, algemeen directeur van ZKF aan de Duitse website. “De uitdagingen zijn groot, omdat de technologische ontwikkeling bij autofabrikanten meestal zo snel gaat en direct effect heeft op de werkplaatsen bij reparatiegevallen. De reparatievoorschriften van de fabrikanten dekken echter zelden alle werkzaamheden die nodig zijn voor een correcte reparatie.” Volgens hem leidt dat snel tot misverstanden tussen verzekeraars, schade-experts en werkplaatsen.
Peter Börner, bestuurslid van Eurogarant AutoService AG, voegt daaraan toe: “We brengen spelers samen op het gebied van reparatie en ongeval- en schademanagement om inzicht te geven in de huidige trends, gereedschappen, lakken, materialen, calculatiesystemen en reparatiehandleidingen in de ongevalreparatie.”
Hoogtepunten schade
De schadeherstel-hoogtepunten van het programma zijn vooral twee lezingen van experts die zich bezighouden met de reparatie van EV’s. Henning Hamann, advocaat en directeur van advocatenkantoor Voigt, onderzoekt de vraag: “Wie draagt de bijkomende kosten van EV-reparatie in het geval van een casco- en aansprakelijkheidsverzekering?”
De lezing van Helge Kiebach, directeur van het Motor Vehicle Technology Institute (KTI), gaat over de technische uitdagingen bij het repareren van voertuigen met hoogspanningsaandrijvingen.
Extra hallen
Automechanika heeft voor de komende september-editie al meer dan vierduizend standhouders uit 80 landen binnen gehaald. Het beursbestuur heeft daarom besloten een paar extra hallen van de Messe bij de expositie te trekken. Dat laat directeur Olaf Mußhoff weten in het Aftermarketzeitschrift AMZ.
“We verheugen ons er op dat veel bekende namen na een lange pauze weer terugkeren, zoals Marelli Aftermarket, SKF, Axalta, BASF Coatings, Glasurit, PPG, Shell en Rotar Machinery Industrial”, zegt Mußhoff.
Eerder werd bekend dat bij de beurs, die 10 tot 14 september plaatsvindt in Frankfurt, de nadruk ligt op innovatie, digitalisering, connectiviteit, AI, alternatieve aandrijvingen en duurzaamheid.