Focwa en Bovag: Draagvlak bij opdrachtgevers voor nieuwe plusnorm

Foto: shutterstock

Het Centraal College van Deskundigen, bestaande uit marktpartijen uit de schadesector, ging onlangs akkoord met de richting van de nieuwe Plusnorm die door de twee brancheorganisaties samen wordt uitgewerkt. Dat melden brancheverenigingen Focwa en Bovag, die de nieuwe Plusnorm gezamenlijk ontwikkelden om de kwaliteit en veiligheid van veiligheidskritisch schadeherstel te blijven borgen bij de toenemende complexiteit van voertuigen. Deze nieuwe normering stelt extra eisen op gebied van opleiding, kunde en apparatuur van het schadeherstelbedrijf en de expliciete borging van juist herstel daarvan. Beide verenigingen zijn verheugd met het akkoord op de richting van de nieuwe Plusnorm. Hierdoor is immers het draagvlak van de nieuwe normering steeds verder geborgd bij onder andere verzekeraars en leasemaatschappijen.

Nieuwe Plusnormering

Omdat de technologie van moderne voertuigen zich alsmaar sneller ontwikkelt, ontwikkelden de brancheverenigingen een nieuwe Plusnorm, aanvullend op de huidige branchenormering schadeherstel. De nieuwe Plusnormering is bedoeld voor bedrijven die schades kunnen herstellen aan voertuigen met complexere carrosserieverbindingen, nieuwe materiaalsoorten, hoogvoltage systemen en rijhulpsystemen. Enkele weken geleden werd de blauwdruk van deze nieuwe Plusnorm gepresenteerd. Met de nieuwe Plusnorm op zak, gingen Focwa en Bovag het gesprek aan met verschillende opdrachtgevers, hun koepelorganisaties en de betrokken stakeholders over het belang en de inhoud van de nieuwe Plusnorm.

Auteur: Redactie Autoschadeportaal

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.