Autoruit vaker vervangen en minder gerepareerd

Roland Sikkel Nederlandse vertegenwoordiger Best of Belron
(Foto: Shuttersrtock)

De afgelopen tien jaar zijn beschadigde autoruiten steeds vaker vervangen in plaats van gerepareerd. Dit meldt de ANWB.

Verhouding
Volgens de AMWB verschoof de verhouding tussen reparaties en vervanging van 47%-53% (reparaties-vervanging) tien jaar geleden naar 39%-61% nu. Redenen zouden zijn dat “het ouderwetse sterretje in de ruit en andere ruitschades” steeds lastiger te repareren zijn waardoor er vaker gekozen wordt voor ruitvervanging. De autoruit is immers een steeds groter onderdeel van het buitenwerk van de auto geworden. Daarnaast zijn de glaslagen dunner geworden en is het glasoppervlak toegenomen. Ook is er steeds meer techniek in de autoruit verwerkt, waaronder sensoren en camera’s.

41% duurder
Gevolg van deze toegenomen technologie is dat de gemiddelde prijs van ruitvervanging de afgelopen 10 jaar met 41% is gestegen. Volgens de ANWB komt dit omdat de ruiten zelf duurder worden en de installatie ervan ingewikkelder is: “De verwachting is dat deze stijging de komende jaren zal doorzetten. Deze techniek zie je nu voornamelijk in de luxere auto’s. Langzaam maar zeker zullen ook modellen uit het goedkopere segment meer technologie in de ruit krijgen.” Volgens de ANWB zijn ingewikkelde vervangingen hierdoor straks niet langer uitzondering maar de norm.” (Foto: Shutterstock)

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.